mobilforsikring i danmark

Få din mobil forsikret – Hvad dækker din mobilforsikring?

Forsikring af din mobil, kan være en god idé, når du gerne vil undgå at skulle betale det fulde beløb til en reparation, hvis din mobil går i stykker.

Mobiler bliver stjålet. De går i stykker. Derfor kan det være en rigtig god idé at have en mobilforsikring fra en teleudbyder, eller få din mobil dækket under din almindelige forsikring.

Det kan dog være svært at holde styr på præcis hvad din forsikring eller mobilforsikring dækker, når uheldet er ude. 

Derfor har vi skrevet denne korte guide til, hvad du skal gøre, når du skal have en mobil- eller iPhone reparation dækket af din forsikring.

Hvad dækker en indboforsikring?

En indboforsikring beskytter dig, når du og dine genstande bliver udsat for situationer ude af din kontrol. Det betyder, at hvis din mobil bliver stjålet, eller går i stykker fordi der har været i en brand i dit hjem, så vil den være dækket af indboforsikringen.

Forsikringen dækker:

  • Tyveri eller indbrud
  • Brand
  • Trafikuheld
  • Kortslutning under opladning

Når du skal have en reparation dækket af din indboforsikring, skal du anmelde skaden til dit forsikringsselskab. De fleste forsikringsselskaber har lavet en simpelt spørgeskema, som du skal besvare. Det kan være spørgsmål, såsom hvor og hvordan skaden er sket, og hvilken type der er tale om.

Efter du har besvaret spørgsmålene, vil du modtage en kvittering og et estimat af, hvor lang tid sagsbehandlingen vil tage. Når dit forsikringsselskab har bekræftet at skaden er dækket af din forsikring, skal du tage den beskadigede enhed til en mobilreparatør, hvor din telefon vil blive repareret.

Hvad dækker en elektronikforsikring?

De fleste forsikringsselskaber tilbyder også en elektronikforsikring – enten som tilkøb eller som del af deres indboforsikring. En elektronikforsikring dækker pludselige skader og fejl på al elektronik, der er under 4 år gammelt.

En elektronikforsikring er ofte et godt valg, hvis man har meget dyrt elektronik, såsom mobiler, bærbare, hovedtelefoner, højttalere m.m.

Elektronikforsikringen dækker blandt andet:

  • Når du taber din telefon
  • Væske- og vandskader
  • Kuldeskader
  • Skader pga. støv, sand og andre småpartikler

Får du en skade, skal du anmelde den til din forsikring på samme måde som ved anmeldelser til indboforsikringen.

Hvad dækker mobilforsikring fra et teleselskab?

En mobilforsikring fra et teleselskab dækker alle skader og fejl, medmindre du bevidst har forårsaget skaden.

Ofte når du køber en mobil på nettet, eller gennem en teleudbyder, bliver du også tilbudt en udvidet forsikring af den enkelte mobil. Prisen på mobilforsikring fra teleselskab kan variere meget, så det kan være værd at undersøge forskellige tilbud først.

En skade, der er dækket af mobilforsikring, skal anmeldes til teleselskabet. Når de har gennemgået og bekræftet skaden, vil de til tider give dig penge til en reparation eller erstatning. 

Det kan også være, at de beder dig om at indsende mobilen, så de selv kan erstatte den.

Hvilke teleselskaber tilbyder mobilforsikring?

Det er dog ikke alle teleselskaber, der tilbyder mobilforsikring. Det er der faktisk kun fire der gør. De forskellige mobilforsikringer dækker nogenlunde det samme, men der er små afvigelser. 

Derfor har vi listet de forskellige selskaber op, og kort beskrevet hvad de forskellige mobilforsikringer dækker.  

Telia

Dækker:

  • Pludselig og uventet skade (eksempelvis skærmbrud eller væskeskade)
  • Dækker i hele verden
  • Ubegrænset antal skader

Dækker ikke:

  • Tyveri
  • Ekstraudstyr
  • Mekaniske eller elektriske fejl (funktionsfejl)
  • Kosmetiske skader (eksempelvis ridser og buler)

Telenor 

Dækker:

  • Pludselig og uventet skade (eksempelvis skærmbrud eller væskeskade)
  • Dækker i hele verden
  • Mulighed for erstatningsmobil i hele EU
  • Mekaniske eller elektriske fejl (funktionsfejl)
  • Dækker 2 skader i en periode på 12 måneder

Dækker ikke:

  • Tyveri
  • Ekstraudstyr
  • Kosmetiske skader (eksempelvis ridser og buler)

3

Dækker:

  • Pludselig og uventet skade (eksempelvis skærmbrud eller væskeskade)
  • Dækker i hele verden
  • Tyveri
  • Forsikringen dækker i 60 måneder, hvor man har 3 skader til rådighed. Hvis man anmelder 2 skader indenfor de første 12 måneder fordobles selvrisikoen dog. 

Dækker ikke:

  • Mekaniske eller elektriske fejl (funktionsfejl)
  • Kosmetiske skader (eksempelvis ridser og buler)

CallMe

Dækker:

  • Dækker i hele verden
  • Tyveri
  • Pludselig og uventet skade (eksempelvis skærmbrud eller væskeskade)
  • 1 skade pr. år


Dækker ikke:

  • Ekstraudstyr
  • Mekaniske eller elektriske fejl
  • Kosmetiske skader (eksempelvis ridser og buler)

Hvad koster mobilforsikring?

Prisen på en mobilforsikring afhænger af mobilens værdi, selskabet og typen af forsikring.

Jo dyrere din mobil, jo højere en pris på forsikringen, hvis du vælger en almindelig mobilforsikring fra et teleselskab. En udvidet dækning af elektronik i din indboforsikring, kan på langt sigt være et bedre valg, hvis du gerne vil spare penge. Sagsbehandlingen kan dog tage længere tid.

Uanset hvilken forsikring du vælger, skal du dog også tage højde for selvrisikoen og bagatelgrænsen. 

Selvrisiko er det faste beløb, du altid skal betale, når du skal have en reparation. Beløbet afhænger dog af selve forsikringen.

Bagatelgrænse er en minimumsgrænse for prisen på en reparation. Det betyder, at hvis reparationen koster mindre end det beløb, vil det ikke blive dækket af forsikringen.

Hvad dækker garanti eller reklamationsretten?

Hvis din mobil har en fabrikationsfejl eller på anden vis er i stykker fra det øjeblik, du pakker den ud af æsken, så er skaden dækket af din reklamationsret.

Reklamationsretten gælder i to år, men dækker kun fejl og mangler, som mobilen altid har haft. Reklamationsretten ligger under købeloven, og derfor skal du også henvende dig i butikken eller sælgeren, som du købte mobilen af.

Når du får din mobil repareret af Telerepair, får du også en yderligere garanti på selve reparationen. Det betyder, at hvis fejlen sidder dybere, eller skaden fortsætter efter reparationen, så reparerer vi den igen – helt gratis. 

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os.