Når du skal have en reparation af dit Apple produkt, såsom din mobil, har du flere muligheder for, hvor du gerne vil have dine mobil repareret.
Du kan vælge enten en uautoriseret eller en autoriseret reparation. En “uautoriseret” reparation kan lyde lidt farlig, men i virkeligheden behøver der ikke være en egentlig forskel på selve reparationen. Teknikere kan stadig være certificeret af Apple, overholde kravene og reglerne fra Apple og bruge autentiske reservedele. Den eneste reelle forskel er, at reparatøren betaler Apple for at deltage i deres autoriseringsprogram.
Det betyder, at du sagtens kan få en professionel reparation, der beskytter din mobil og bruger reservedele, der lever op til den standard, som Apple har for deres iPhones.
Derfor er Apple også længe blevet kritiseret for deres strikse reparationspolitik, der til tider er blevet kaldt et decideret reparationsmonopol.
Vil du gerne finde hoved og hale i sagen om Apples reparationspolitik? Så læs med.
Hvad er en Apple-autoriseret serviceudbyder?
En Apple-autoriseret serviceudbyder er en virksomhed eller en organisation, der har tilmeldt sig og blevet godkendt af Apple til at reparere deres produkter. Det gælder både iPhones, iPads, MacBooks, Macs og andet elektronik.
En uautoriseret serviceudbyder kan også bruge Apple-certificerede teknikere og reservedele. Men de får ikke et stempel fra Apple og kan forholde sig lødigt til deres produkter, uden at skulle gøre reklame eller være forpligtet til at promovere Apples andre ydelser.
Når værkstedet bruger certificerede teknikere, skal hver enkelt reparatør gennemgå både en software og hardware eksamen i et af Apples egne testcentre. Certificeringen skal fornyes hvert år.
Det betyder, at hvis du skal have en mobil reparation af din iPhone, er det ikke kvaliteten af reparationen, du skal tage stilling til. Det er derimod om, du stoler på serviceudbyder – uanset om de er autoriseret eller uautoriseret.
Fordelene ved en mobil reparation fra en uautoriseret serviceudbyder
Den overordnede fordel ved en reparation af din mobil fra uautoriserede serviceudbydere er, at det ofte er billigere og du slipper for potentielle bureaukratiske problemer.
For at en reparation er dækket af din garanti, skal Apple nemlig først godkende reparationen. Det skaber ventetid.
Dele af den proces er mere eller mindre automatiseret, men hvis der også er spørgsmål om, hvordan skaden er opstået, kan føre til, at reparationen bliver væsentlig dyrere end forventet. Det er, fordi hvis Apple vurderer, at skaden er selvforskyldt eller forårsaget af uagtsom opførsel, vil de typisk ikke dække reparationen selv.
Når du får en reparation fra Telerepair garanterer vi en forsvarlig reparation.
En forsvarlig reparation betyder, at din enhed forbliver af samme høje kvalitet, som Apple kræver af alle deres produkter. Alle vores teknikere er certificeret til reparation af Apple-produkter. Derudover udfører vi kun mobil reparation, der bruger ægte eller godkendte reservedele. Begge dele sikrer, at din mobil ikke lider overlast eller får en ny skade.
Vi går desuden også meget op i genbrug. Derfor kan du vide dig sikker med, at selv hvis reservedele fra din mobil er blevet beskadiget, vil de blive forsvarligt genbrugt – eller repareret til en sådan stand, at de kan blive genbrugt.
Når du får en reparation fra Telerepair, er du derfor garanteret, at:
- Din mobil reparation er dækket af vores prisgaranti og dansk forbrugerlovgivning
- Der bliver kun brugt ægte reservedele fra Apple eller OEM-certificerede reservedele
- Reparationen bliver udført af en tekniker med en garanteret ekspertviden i diagnosticering og reparation af din iPhone, iPad, MacBook eller Mac
Kritik af Apples politik for mobil reparation
Størstedelen af kritikken bunder i et begreb fra bilverdenen, der kaldes “Right to Repair.”
Right to Repair er en politisk bevægelse fra begyndelsen af 2000’erne, der stræber efter, at kunder selv har ret til at reparere deres egne enheder (mobiler og biler) – eller få en reparation af en bekendt eller en uafhængig reparatør. Hovedargumentet er, at du ikke ejer dine egne ting, hvis du ikke selv må reparere dem.
iPhones og andre Apple produkter er svære at reparere for almindelige personer. Det kræver typisk specialværktøjer at skille dem ad uden at gøre vold på selve enheden, og man kan ikke købe de tilladte reservedele fra andre end Apple eller en af deres partnere.
Et andet argument er, at et monopol på reparationer motiverer brugere til at købe nye mobiler, fremfor reparere deres gamle. Det er, fordi Apple selv kan bestemme priserne på de godkendte reservedele. På den måde kan de, til en vis grad, styre prisen på en reparation.
Det er skadeligt for miljøet, at folk vælger at købe nyt i stedet for at genbruge eller forlænge deres enheders levetid. Derfor gør Telerepair alt for, at vi kan for at minimere vores aftryk på miljøet og klimaet. Det betyder, at ødelagte eller brugte reservedele bliver repareret, genanvendt eller afskaffet på en miljøvenlig måde.
Men har Apple monopol på reparation af deres mobiler?
Det er en svær vurdering, hvorvidt sagen er et klokkeklart eksempel på monopol.
For selvom Apple har omfattende kontrol over deres reservedele, og man ikke kan udskifte reservedelene uden specialudstyr, så er det muligt. Hvis du gør det selv, vil du dog miste garantien og accepterer en vis risiko for, at din mobil vil gå yderligere i stykker eller ikke fungere optimalt. Ved en uautoriseret reparation kan du få en prisgaranti på reparation fra selve serviceudbyderen. På den måde er din reparation stadig dækket af en garanti. Du skal derfor ikke selv betale, hvis der opstår en skade.
Apple er bevidst om denne kritik. Derfor er de også begyndt at åbne lidt op for, at kunder og uautoriserede reparatører har bedre mulighed for at reparere deres mobiler. I september 2019 annoncerede de, at de vil begynde at sælge ægte reservedele direkte til ikke-autoriserede reparationsværksteder.
Har du set den nye iOS 17 endnu? Hvis ikke, så læs vores indlæg omkring: iOS 17 og bliv klogere på de fede funktioner.